Till Karlskogas startsida

Cykelleder

I Karlskoga finns bra möjligheter att ta sig fram på cykel. Utanför tätorten finns fyra cykelleder som Karlskoga kommun svarar för med varierad terräng och natur. Kartor finns nedan eller att hämta hos servicecenter.

Alla Karlskogas cykelleder startar på Alfred Nobels torg och är märkta med blå skyltar med en cykel.

Lunnedsrundan

Längd: 22 kilometer

Passera flygfältet, byn Kilsta, och sväng upp till vänster på en mindre väg vid Forsby, genom en skog, som är väldigt brant på vissa ställen. Framme vid Lunnedet finns tillgång till bad, mat, fika, se när båtar slussas samt besöka handelsbodar i Knappfors.

Tillbakavägen går förbi sommarkyrkan i Lunnedet. En kort bit från kyrkan finns en bom (låst mellan 15/9 - 1/5) som går att passera med cykel.

Följ sedan sjön Lonnen till Äspedalen, ta till vänster, följ grusvägen och åk över en liten bro fram till den asfalterade Filipstadsvägen. Ta därefter höger och följ de blå skyltarna fram till Björkborn och sedan mot centrum.

Hyttleden

Längd: 47 kilometer

Passera Karlskoga flygplats och byn Kilsta. Efter det tar grusväg vid. Vid Äspedalen gör vägen en 90 graders sväng. Efter ett tag kommer en vägbom (låst mellan 15/9 - 1/5) men som går att passera till fots och med cykel. Fortsätt rakt fram på vägen, som så småningom följer sjön Lonnen.

Lunnedet blir en naturlig rastplats med tillgång till bad, mat, kaffe och sevärdheter. Leden fortsätter sedan mot Lonnhyttan.

Fortsätt mot Torpskog längs Kedjans dalgång och sedan mot byn Tavlan. Sväng vänster vid Tavlan och följ gamla Lokavägen uppe på rullstensåsen. Ta vänster mot Västra Kärne. Passera sedan över väg 205 och fortsätt mot Östra Kärne.

Fortsätt sedan mot Karlskoga, Granbergsdals skola passeras på höger sida. Vid Lerängen - fortsätt på väg 243 som övergår till Noravägen. Avslutningsvis följ skyltningen till centrum.

Möckeln runt

Längd: 30 kilometer

Passera Näset och fortsätt förbi hembygdsgården i Aggerud. Cykla sedan förbi Storängens handelsområde och efter cirka 500 meter till passeras Espenäs.

Fortsätt sedan på asfalterad cykelbana fram till Degerfors. Passera Degernäs badplats och sedan golfbanan. Cykla vidare ner mot Hästhagen och vidare längs Letälven. På höger sida syns Stora Valla, cykla därefter över en bro till en cykelväg vid Bruksvägen. Efter en liten bit kommer rastplats Idyllen på vänster sida.

Nästa riktning blir Möllebadet. Några kilometer senare ligger Degerfors hembygdsgård – Knutsbol, på vänster sida. Åk en bit till för att passera Labbsand, som har restaurang och badplats. Efter Labbsand kommer golfbanan i Karlskoga och Valåsens sågverk. När sågverket passerats, ta vänster in på Nedre Älvgårdsvägen. Passera sedan under E18 och fortsätt över Svartälven. Sväng ner under bron och följ gångbanan till villaområdet.

Efter det kommer Sandviksbadet och Backa strand. Följ de blå skyltarna till centrum för att återkomma till starten.

Granbergsdalsrundan

Längd: 24 kilometer

Följ Katrinedalsgatan österut. Ta vänster vid cirkulationsplatsen vid Skolgärdet och följ Boåsvägen fram till Filipstadsvägen. Ta till höger mot E18. Passera E18 vid trafikljusen.

Följ sedan Noravägen till Lerängen och sväng vänster mot Granbergsdal. Vid Granbergsdals hytta kan man sommartid dricka kaffe i kaffestugan.

Fortsätt därefter på grusvägen till Öfalla och sväng höger mot Karlskoga. Ta vänster vid Forsnästorpsbron mot Immetorp. Fortsätt på Immetorpsvägen fram till E18 och sedan över Svartälven. Sväng ner under bron och följ gångbanan till villaområdet.

Hjälpte informationen på denna sida dig?