Till Karlskogas startsida

Lämna en synpunkt

Har du tankar om kommunens parkmiljöer, bibliotekets öppettider och utbud, vägarna i ditt område eller hur skolan fungerar? Vi vill gärna höra vad du tycker! Här kan du lämna synpunkter, beröm eller klagomål. Dina åsikter är viktiga för oss och hjälper oss att utveckla och förbättra våra verksamheter.

Fler sätt att lämna synpunkter

Telefon

Servicecenter: 0586-610 00

E-post

info@karlskoga.se

Besöksadress

Katrinedalsgatan 4
Kommunstyrelsens hus

Postadress

Karlskoga kommun
691 83 Karlskoga

Hantering av synpunkter

Alla synpunkter registreras och tas om hand av ansvarig verksamhet. Du som lämnar en synpunkt och anger ditt namn och kontakt­uppgifter får svar antingen från Servicecenter eller från den handläggare som tar hand om din synpunkt. Om du önskar återkoppling är det viktigt att du uppger dina kontaktuppgifter.

Det du skickar in blir allmän handling

Bra att veta är att synpunkter som registreras blir allmänna handlingar som omfattas av offentlighetsprincipen. Om någon begär att få se en allmän handling är vi som myndighet skyldig att efter sekretessprövning lämna ut den.

Lämna synpunkt om kommunal förskola och skola

Har du synpunkter på kommunal förskola, grundskola, fritidshem, gymnasium eller vuxenutbildning? Vill du ge beröm, lämna ett förbättringsförslag eller har du klagomål? Dina åsikter är värdefulla för att vi ska kunna förbättra och utveckla verksamheten.

Vänd dig i första hand till personalen

I första hand hör du av dig till skolan och berörd lärare eller personal. Du kan kontakta dem via e-post, telefon eller prata med dem direkt.

Vänd dig i andra hand till rektor

Skulle du inte känna dig nöjd efter att du pratat med personalen kan du vända dig till ansvarig rektor.

Vänd dig i tredje hand till skolförvaltningen

Om det skulle behövas kan du lämna ditt klagomål direkt till skolförvaltningen inom Karlskoga kommun.

Vad händer sedan?

När vi får in en synpunkt eller ett klagomål dokumenterar den ansvariga personen vad som har kommit in och vilka åtgärder som planeras eller genomförs. I vissa fall diarieförs handlingen. Du som har lämnat synpunkten får återkoppling inom fem arbetsdagar om hur ärendet kommer att hanteras. Därefter utreds ärendet vidare.

Du har alltid rätt att få veta vad som har gjorts i ärendet. För att vi ska kunna utveckla och förbättra vår verksamhet sammanställer skolförvaltningen alla inkomna synpunkter och klagomål. Denna sammanställning redovisas till barn- och utbildningsnämnden samt gymnasienämnden minst två gånger per år.

Lämna klagomål om fristående förskola eller pedagogisk omsorg

Om du inte är nöjd med den fristående förskola eller pedagogisk omsorg ditt barn går i vänder du dig till det företag eller den organisation som driver verksamheten. Varje fristående verksamhet ska ha en klagomålshantering, dit du som vårdnadshavare kan vända dig med synpunkter eller klagomål.

Om du vill ta ärendet vidare

Om du inte känner dig nöjd med hanteringen av din synpunkt eller klagomålet kan du ta ärendet vidare. Gäller det fristående förskolor och pedagogisk omsorg i Karlskoga kommun vänder du dig till skolförvaltningen.

Kontaktuppgifter skolförvaltningen

E-post: bun@karlskoga.se​

Postadress:
Karlskoga kommun​
10. Skolförvaltningen​
691 83 Karlskoga

Hjälpte informationen på denna sida dig?