Till Karlskogas startsida

Kommunstyrelse

Ärenden som ska tas upp i fullmäktige förbereds av kommunstyrelsen som är kommunens ledande och samordnande församling.

Kommunstyrelsen har 13 ledamöter. Bland dem finns kommunstyrelsens ordförande Tony Ring (M). Kommunstyrelsen utses av kommunfullmäktige och svarar för övergripande frågor som gäller ekonomi, personal, näringslivsfrågor, kommunal planering med mera.

Under kommunstyrelsen finns arbetsutskottet som förbereder ärenden till kommunstyrelsen samt ansvarar bl a för personalpolitiken.

När sammanträder kommunstyrelsen?

Kommunstyrelsen sammanträder varje månad utom juli.

Handlingar och protokoll

Via Karlskoga kommuns diarier publiceras föredragningslista, handlingar och protokoll både inför och efter sammanträdena. Handlingar som ej publicerats kan efterfrågas via e-posten kommunstyrelsen@karlskoga.se.

Ibland innehåller dessa handlingar personuppgifter. Enligt dataskyddsförordningen GDPR kan vi därför inte publicera dessa dokument i sin helhet i diarierna.

Handlingar och protokoll

Sammanfattning av beslut från senaste sammanträdet

Den 26 augusti 2025 hade Karlskoga kommunstyrelse ett möte för att fatta beslut om flera viktiga frågor.

Folkhälsokonferens 17 oktober 2025

Konferensen kommer att fokusera på förebyggande arbete och hälsofrämjande insatser. Både nämnder och styrelser från Karlskoga och Degerfors bjuds in till konferensen.

Program för att motverka välfärdsbrottslighet och överutnyttjande av resurser

Kommunstyrelsen föreslog att kommunfullmäktige ska anta programmet och ge kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram en handlingsplan med tydliga mål och ansvarsfördelningar.

Renovering av stammar och fasader på Gösta Berlings väg

Kommunstyrelsen beslutade att stödja Karlskogahems projekt för att renovera stammar och fasader på Gösta Berlings väg. Projektet, vars kostnad beräknas ligga mellan 90 och 100 miljoner kronor, syftar till att modernisera tre äldre flerbostadshus för att förbättra boendekvalitet och säkerhet. Kommunfullmäktige kommer att fatta beslut om detta den 16 september 2025.

Riktlinjer för förtroendevaldas omställningsstöd och pension

Kommunstyrelsen beslutade att återremittera ärendet. Diskussioner fördes om politiska sekreterare. Även om kommunstyrelsen föreslår att inte införa politiska sekreterare under den nuvarande mandatperioden, beslutades att utvärdera möjliga organisations- och finansieringsmodeller inför nästa period.

Motion om att förbättra vårdkvaliteten inom äldreomsorgen

Kommunstyrelsen behandlade en motion om att förbättra vårdkvaliteten inom äldreomsorgen. Motionen godkändes, och socialnämnden föreslås få i uppdrag att utreda bemanningsnivåer, personalens kompetens samt strategier för att rekrytera inom sektorn.

Taxa för alkohol, tobak och liknande produkter

En uppdaterad taxa för alkohol, tobak och liknande produkter ska godkännas av kommunfullmäktige. Den nya taxan föreslås träda i kraft den 1 oktober 2025. Revidering beror på förändringar i lagstiftningen samt för att säkerställa att kommunen kan täcka kostnaderna för den nödvändiga handläggningen och tillsynen.

Sammanträdesdatum 2025

  • 7 januari
  • 4 februari - ställs in
  • 4 mars
  • 1 april
  • 29 april
  • 27 maj
  • 17 juni
  • 26 augusti
  • 23 september
  • 21 oktober
  • 18 november
  • 16 december

Samtliga kommunstyrelsens sammanträde börjar klockan 08:30.

Hjälpte informationen på denna sida dig?