- Start
- / Omsorg & hjälp
- / Ekonomi och stöd
- / Rådgivning för dig som är konsument
- / Konsumentvägledning
Konsumentvägledning
Konsumentvägledningen ger dig som invånare i Karlskoga, Degerfors och Lekeberg kostnadsfri och opartisk vägledning om dina rättigheter och skyldigheter som konsument.
Du kan ställa frågor till konsumentvägledningen både innan och efter att du genomfört ett köp av en vara eller en tjänst från ett företag. Vi informerar om vilka lagar och regler som gäller specifikt för ditt köp.
Kontakta konsumentvägledningen exempelvis när du:
- Vill ha information inför köp av varor eller tjänster.
- Vill veta vad som gäller vid reklamation av en felaktig vara eller tjänst som du har köpt av ett företag.
- Har fått en faktura på något som du inte beställt.
- Vill veta vad som gäller vid handel på internet och vid telefonförsäljning.
- Har andra frågor om konsumenträtt.
Konsumentvägledningen erbjuder även kostnadsfria föreläsningar om konsumenträtt och privatekonomi.
Tips för dig som ska köpa bil
Det finns mycket att tänka på för att bilköpet ska bli så bra som möjligt.
Köp av begagnad bil, hallakonsument.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Handel på internet
Har du köpt något av ett företag på nätet? Ta reda på hur du använder ångerrätten, reklamerar en felaktig vara eller tjänst och få tips på hur du kan ta reda på om företaget som du tänkt handla av är seriöst.
E-handel - dina rättigheter, hallakonsument.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning
Det finns regler om telefonförsäljning i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, som skyddar dig. Företagen måste följa dessa regler. Du har till exempel 14 dagars ångerrätt. Företaget måste även få ett skriftligt godkännande från dig.
När kan du ångra ett köp?
Ta reda på om ångerrätten gäller för ditt köp och hur du gör för att ångra dig.
Har du fått en faktura på något du inte beställt?
Det är viktigt och veta hur du ska gå tillväga om du får en faktura på något du inte beställt och vad som gäller då.
Bestrida felaktig faktura, hallakonsument.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hur kan du undvika bluffar och bedrägerier?
Lär dig känna igen vanligt förekommande bluffar och vad du kan göra om du upplever att du har blivit lurad eller utsatt för någon form av bedrägeri.
Bluffar och bedrägerier, hallakonsument.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Är företaget seriöst?
Är du osäker på om ett företag du tänkt handla från är seriöst? Det finns mycket du kan göra för att minska risken att bli lurad.
Är företaget seriöst, hallakonsument.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Bra att tänka på om du ska anlita hantverkare
När du anlitar en hantverkare skyddas du av konsumenttjänstlagen. Enligt lagen ska hantverkaren bland annat utföra arbetet på ett fackmässigt sätt och till det pris ni kommit överens om.
Inför att anlita hantverkare, hallakonsument.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontaktuppgifter
Konsumentvägledning
E-post: konsument@karlskoga.se
Telefon: 0586-615 60
Telefontid: tisdag och onsdag klockan 10:00 - 12:00
Besök bokas genom att ringa eller mejla till konsumentvägledningen.