Hoppa till innehåll Hoppa till meny Hoppa till meny
Karlskoga kommun

Besök oss
Katrinedalsgatan 4
Karlskoga

Våra öppettider (ordinarie):
Måndag - fredag 07.30 - 17.00

Servicecenter - din väg in i kommunen
0586-610 00
0586-622 00 - automatisk växel, säg namnet på den du söker så kopplas du automatiskt.
kommun@karlskoga.se

Fler kontaktuppgifter

Äldre, vård och omsorg

Du som är äldre i Karlskoga kommun ska få det stöd och den hjälp som du behöver för att kunna bo kvar i ditt hem så länge som möjligt. Kommunens mål är att alla äldre ska få en bra, trygg och värdig omsorg.

Du kan få hjälp från kommunen med det som du inte klarar av själv. I första hand ges hjälpen i ditt hem. Om du inte kan bo kvar i ditt hem längre trots det stöd som du kan få där kan du få en plats på särskilt boende, till exempel vård- och omsorgsboende.

Kommunen har olika insatser att erbjuda när det gäller stöd både i och utanför hemmet. Många av insatserna behöver du ansöka om för att få ta del av. En biståndshandläggare gör en bedömning utifrån ditt behov och livssituation. Bedömningen är alltid individuell och utgår från dina behov.

Lagen som styr omsorgen om äldre kallas för socialtjänstlagen (SoL).

Här kan du läsa mer om de olika insatser och verksamheter som finns för att ge dig som äldre förutsättningar att bo kvar i ditt hem så länge som möjligt.

Vilken hjälp kan man få i hemmet?

När du har behov av stöd och hjälp i hemmet, kan du få hjälp med bl.a. följande insatser:

  • Tvätt
  • Bäddning
  • Matdistribution
  • Trygghetslarm
  • Inköp
  • Hjälp med personlig hygien
  • På- och avklädning, sängbäddning
  • Promenad
  • Måltidshjälp

  • Förflyttningar
  • Social samvaro
  • Städ
  • Växelvård
  • Korttidsvård
  • Avlastningsplats

När ditt behov blir omfattande och inte kan tillgodoses med hjälp och stöd i hemmet, kan du ansöka om vård och omsorgsboende. Mer om vård och omsorgsboenden i Karlskoga kommun kan du läsa här:
Vård- och omsorgsboende

Så går det till att ansöka

När du får behov av hjälp och stöd i hemmet vänder du dig till Karlskoga kommuns servicecenter, antingen på telefon eller genom formuläret ”Anmälan”. Du lämnar då en anmälan om ditt behov samt dina kontaktuppgifter. Senast två dagar efter att du har lämnat din anmälan, kommer du att kontaktas av en biståndshandläggare.
Ibland räcker det med ett telefonsamtal och ibland behöver handläggaren boka ett hembesök hos dig. Under hembesöket samlar biståndshandläggaren in information om ditt behov och du informerar om vilka insatser du vill ansöka om. Det är endast du som kan ansöka om insatser för dig själv. Om du på grund av sjukdom inte har insikt om din situation eller saknar förmåga att själv framföra en ansökan, behöver du ha en god man, ombud eller förvaltare. Mer om god man, ombud, förvaltare och framtidsfullmakt kan du läsa här: God man och förvaltare

Efter hembesöket gör biståndshandläggaren en utredning om ditt behov. Utredningen kan utmynna i ett bifall, d.v.s. att du blir beviljad den hjälp du ansöker om eller ett avslag om biståndshandläggaren gör bedömningen om att ditt behov kan tillgodoses på annat sätt.

Ditt ärende kommer att hanteras skyndsamt och under förutsättning att biståndshandläggaren fått in all information och underlag som behövs för utredningen, kan du få ett svar inom 1-5 veckor.

Om du får ett bifall, innebär det att hemvården kommer att börja utföra de beslutade insatserna inom några dagar. Du får en kontaktperson som gör ett genomförandeplan med dig. Syftet med planen är att ni kommer överens om på vilket sätt insatserna ska utföras.

Om du får ett avslag, har du möjlighet att överklaga beslutet. Läs mer hur du gör här:

Överklaga beslut

Om din ansökan avslås har du rätt att överklaga beslutet. Då skriver du ner det du tycker är felaktigt och varför och lämnar detta till handläggaren. Handläggaren kan hjälpa dig med överklagan. En första bedömning görs om det kommit fram nya uppgifter eller tidigare felaktigheter som kan ändra beslutet. I så fall tas beslutet upp för ny prövning direkt. I annat fall skickas överklagan till förvaltningsrätten för prövning.

För dig som är anhörig

Som anhörig till en person som behöver hjälp och stöd, kan du vara behjälplig och anmäla behovet. Du tar kontakt med Karlskoga kommuns servicecenter, antingen på telefon eller genom formuläret ”Anmälan”. Du lämnar dina kontaktuppgifter samt beskriver vad du vill göra anmälan om. Senast två dagar efter att du lämnat din anmälan kommer du att kontaktas av biståndshandläggare. För att din anmälan ska utmynna i en ansökan om stöd och hjälp, bokas ett hembesök hos den som är i behov av stödet. Det är endast personen som ansökan avser, alternativt en legal ställföreträdare, som kan ansöka om insatser. Som anhörig har du per automatik inga rättsliga befogenheter att agera som ställföreträdare. Läs mer om legala ställföreträdare på sidan "God man och förvaltare".

Du som vårdar eller stödjer en närstående kan själv behöva stöd och hjälp. Du anmäler det via Karlskoga kommuns servicecenter och kommer sedan att kontaktas av en biståndshandläggare. Vilket stöd som kan bli aktuellt för dig beror på dina behov och den livssituation du befinner dig i. Mer information om stöd till anhöriga ii Karlskoga kommun hittar du på sidan Anhörigstöd.

Sekretess

Alla uppgifter som kommer till socialtjänsten är sekretessbelagda. Det innebär att ingen utomstående har rätt att ta del av vad som skrivits eller kommit till socialtjänstens kännedom utan medgivande från den som informationen berör.

Uppdaterad 2019-09-24