Till Karlskogas startsida

Bharat Forge Kilsta formar framtidens industritalanger: APL som väg till framgång

Gruppbild med elever och handledare utanför Bharat Forge Kilstas entré

I hjärtat av Karlskogas industri står Bharat Forge Kilsta som en betydelsefull kugge – inte bara för sin produktion utan också för sitt dedikerade arbete med arbetsplatsförlagt lärande (APL).

Här får vi en inblick i hur företaget, som är ett av Karlskoga-Degerfors samverkansföretag i Teknikcollege, inte bara utvecklar ungdomar utan också formar framtidens arbetskraft inom en bransch som skriker efter kompetens. Det är smutsigt, det är hårt, men för eleverna är det en dörröppnare till en värld fylld av möjligheter.

Från skola till arbetsliv – Bharat Forge skapar vinnare

Ryktet sprider sig bland ungdomarna. Bharat Forge är en plats där man inte bara får en praktikplats, man blir en del av familjen, säger Jimmy Fahlin, handledare. Det är visserligen skitigt här, men kul har vi! Denna familjekänsla är något som eleverna känner direkt när de kliver in genom dörrarna. Bharat Forge har lyckats skapa en miljö där unga känner sig välkomna och inspirerade och där APL inte bara blir en del av utbildningen, utan en möjlighet till framtida anställning.

För Bharat Forge handlar APL om mer än att bara ta emot elever. Det är en strategi för att säkra företagets framtida kompetensbehov. Det är svårt att hitta mekaniker och industrielektriker. Genom APL kan vi vara med och forma eleverna redan från start och kanske anställa dem direkt efter skolan, förklarar Jimmy Fahlin. Det är en smart investering, där eleverna får en inblick i yrket och företaget får en möjlighet att knyta värdefulla kontakter för framtiden.

Struktur, planering och frihet – APL på Bharat Forge

På Bharat Forge är APL inte något slumpmässigt eller oplanerat. Darko Pavlovic, handledare, berättar om hur handledarna förbereder sig noggrant för varje elev som kommer. Vi ser till att ha en tydlig plan, men också en plan B om något skulle förändras. Eleverna ska ha något att göra hela tiden, och vi är noga med att stämma av deras utveckling.

Det handlar inte bara om att eleverna ska lära sig tekniska färdigheter. De ska också förstå arbetslivets dynamik och verklighet. Här får de inte ett dukat bord. De får se hur det faktiskt är att jobba inom industrin, från de tunga momenten till de små detaljerna, säger Mattias Eklöf, handledare. Eleverna uppmuntras att prova själva och testa på olika arbetsuppgifter, vilket ger dem en bredare förståelse för yrket och hjälper dem att se sina egna styrkor och intressen.

Handledare och elever står vid elskåp på industri

En win-win: Samarbete med skolan

Bharat Forge är en aktiv partner i Teknikcollege, och deras samarbete med skolorna är avgörande för framgången. Alla handledare har gått en branschanpassad handledarutbildning via Teknikcollege, där man får lära sig hur man på bästa sätt handleder elever under sina APL-perioder. Vi har en tydlig kommunikation och checklistor som säkerställer att vi uppfyller alla krav, säger Jimmy Nyberg. Det handlar om en ständigt pågående dialog där vi lyssnar på varandra och gör förbättringar där det behövs.

Det är den nära samverkan som gör att både skolan och företaget gynnas. Skolan får värdefull återkoppling och företaget får visa upp sig som en attraktiv arbetsgivare – en win-win-situation som båda parter värderar högt.

Eleverna berättar: ”Det är på riktigt här”

För eleverna är APL-perioden på Bharat Forge något helt annat än att sitta i skolbänken. Det är en helt annan känsla att vara här ute, säger Viggo Fridén, Industritekniska programmet. Här får man verkligen känna på hur arbetslivet fungerar. Man får mer ansvar och frihet, och det är något jag uppskattar.

Elev visar upp sin arbetsplats i industrilokal för en lärare

Hamza Krkic, som går på Industritekniska programmet, håller med. När man är på plats så förstår man mycket bättre vad säkerhet innebär. Det är inget man kan lära sig i teorin, det måste upplevas. Eleverna får också med sig viktiga lärdomar om noggrannhet och förberedelser, vilket hjälper dem både på arbetsplatsen och i skolan.

Det är tydligt att elevernas tid på Bharat Forge ger dem värdefulla insikter och erfarenheter. Men det är inte bara eleverna som utvecklas. Vi lär oss mycket av eleverna också, säger Peter Lidfors, handledare. De kommer med nya frågor och perspektiv som gör att vi tvingas tänka om. Man blir lätt hemmablind, och eleverna hjälper oss att se saker på ett nytt sätt.

Framtidens kompetens börjar här

För Bharat Forge Kilsta är APL inte bara en nödvändighet, det är en chans att forma framtidens stjärnor inom industrin. Genom strukturerad handledning, nära samarbete med utbildningar och med och ett tydligt fokus på att möta framtidens kompetensbehov skapar Bharat Forge inte bara skickliga arbetare, utan även starka relationer med ungdomar som kan bli morgondagens kollegor.

Med APL som grundsten visar Bharat Forge att de inte bara är en plats för produktion och innovation, utan också en skola för framtidens industritalanger. Här föds inte bara yrkeskunskap, här skapas en arbetskultur, en gemenskap och en framtid där alla har en plats, oavsett hur många år du har i branschen.

Bharat Forge kilstas samarbete med skolan

  • Sitter med i lokal styrgrupp i Teknikcollege Karlskoga-Degerfors
  • Deltar i programråd
  • Tar kontinuerligt emot elever från tre olika yrkesutbildningar; Industritekniska programmet, svets: 2 elever/period, Industritekniska programmet, CNC: 1 elev/period, Elprogrammet: 1 elev/period
  • Under ett år tar Bharat Forge emot samt utbildar drygt 20 elever i olika yrkesutgångar genom APL
  • Tar emot APL-elever både från Möckelngymnasiet och Yrkesvux
  • Utbildar sina anställda kontinuerligt till handledare genom Teknikcolleges handledarutbildning
  • Tar emot elever från Industritekniska programmet på studiebesök
  • Tar emot elever från Teknik- och Naturvetenskapliga programmet på studiebesök
  • Deltar vid Öppet hus
  • Delar ut stipendier till Teknikcollegecertifierade program på Möckelngymnasiet
  • Tar emot grundskoleelever på Teknikprao, via Västra Bergslagens industriförening

Elever

Victor Hellberg, El-programmet , Hamza Krkic, Industritekniska programmet, Produkt och maskinteknik, Viggo Fridén, Industritekniska programmet, Svetsteknik, Johannes Reinholdsson, Industritekniska programmet, Svetsteknik, Gabriel Persson, Industritekniska programmet, Svetsteknik

Handledare

Mattias Eklöv, El-koordinator, Darko Pavlovic, Gruppledare verktyg, Jimmy Nyberg, Chef Fastighet och Media, Peter Lidfors, Svetsare, Jimmy Fahlin, El- och Mekchef

Övriga

Katarina Johansson, HR, samordnare praktik, Sandra Ekström, HR-chef