Karlskoga kommun satsar på
AI-assistenter för medarbetare
Nu lanserar Karlskoga kommun en egenutvecklad AI-tjänst som blir tillgänglig för alla medarbetare via intranätet. KGA-GPT, som tjänsten heter, fyller samma syfte som ChatGPT men kan användas fritt och erbjuder möjligheten att skapa skräddarsydda assistenter som har specifika kunskaper inom utvalda områden.
Allt fler av kommunens medarbetare använder ChatGPT på olika sätt, något som kräver att man skaffar ett eget konto och loggar in. Nu får alla medarbetare i stället fri tillgång till motsvarande verktyg på jobbet.
Kommunen har under drygt ett halvår arbetat med att utvecklat en fri version av ChatGPT som alla medarbetare i kommunen kan använda i sin yrkesroll. Syftet är att medarbetarna ska få möjlighet att lära sig använda det populära AI-verktyget och utveckla sina digitala kunskaper.
KGA-GPT har en öppen väg in och samma grundfunktionalitet som ChatGPT. Vi uppmanar alla att använda KGA-GPT, särskilt dem som inte provat på tidigare, säger Peter Karlsson, IT-chef.
Förvaltningarna inom kommunen ser olika ut och har olika förutsättningar, det gör att intresset för AI varierar stort mellan verksamheterna. Alla kommer att ha samma tillgång till verktyget och möjligheten att använda det för verksamhetsutveckling.
Vi kommer på ett smidigt sätt kunna lägga upp assistenter som gör olika saker helt utefter verksamheternas specifika behov, så det här kommer att ge fler positiva effekter allteftersom kunskapen ökar och möjligheterna blir uppenbara, säger Jessica Molin, som har utvecklat plattformen.