Till Karlskogas startsida

Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.

Morgondagens entreprenörer möter Karlskogas näringsliv

Karlskoga Business Week är i full gång. En vecka där Karlskogas näringsliv möts för inspiration, där goda exempel lyfts och idéer tar fart. Som en av veckans programpunkter arrangeras UF-frukost där elever från Möckelngymnasiet får möjlighet att pitcha sina affärsidéer för näringslivet i Karlskoga.

Tanken med att ha med Ung Företagsamhet på Karlskoga Business Week är att skapa en arena för mötet mellan unga entreprenörer och mer erfarna entreprenörer och att skapa ett utbyte dem emellan. UF-frukost blir ett tillfälle för de unga entreprenörerna att pitcha sina ideér samt ett tillfälle för exponering och sälj, moment som alla ingår i att driva ett UF-företag.

Arena att dela erfarenheter

UF-frukost har varit en programpunkt på Karlskoga Business Week under flera år och är en uppskattad punkt av både elever och företagare.

Från företagarnas sida blir det en möjlighet att bidra med erfarenhet och samtidigt bli inspirerade. Det blir ett möte mellan ung, hungrig företagsamhet och mer erfaren företagsamhet. Det brukar bli en väldigt trevlig stund med många härliga samtal om att driva företag." - Martina Augustsson, Samordnare Skola-Näringsliv

Mötet med företagarna

Eldin och Amet i årskurs två på Möckelngymnasiet är två av eleverna som är på plats för att pitcha sitt UF-företag Resell EA. De berättar att de var spända över att sälja in sitt företag och att de blev förvånade över hur stort intresse företagarna visade för deras affärsidé.

Vi fick mycket frågor och input från företagarna som var på plats. Det var jättekul att de visade ett så stort intresse, det ger oss motivation att jobba ännu hårdare.” - Eldin

"Vårt UF-företag har blivit vårt nya sätt att umgås"

Att driva UF-företag kan både vara tidskrävande och utmanande på många sätt. Killarna berättar om hur de har fått lära sig alla delar i att driva eget företag. De har fått djupdyka i allt från inköp till marknadsföring till försäljning, något som de tycker både känns kul och utvecklande.

Vårt företag har blivit vårt nya sätt att umgås. När vi ses gör vi alltid något som är kopplat till företaget. Vi har verkligen förstått om inte vi gör jobbet händer det inget. Så vi försöker hela tiden arbeta för att vårt företag ska ta steg framåt, det är verkligen jätteroligt!” - Amet