- Start
- / Utbildning & barnomsorg
- / Grundskola
- / Digitala system för vårdnadshavare
Digitala system för vårdnadshavare
I Karlskoga kommun använder vi flera digitala system för undervisning och lärande. Microsoft 365 är vår primära plattform för grundskolans verksamhet. Förutom Microsoft 365 så använder skolan också Haldor och Edlevo.
Haldor
Haldor är ett digitalt verktyg som används för lärande, kommunikation och samarbete mellan lärare, elever och vårdnadshavare. Haldor erbjuder pedagogiska verktyg för planering, uppgifter, bedömningar och kommunikation och är integrerad med Microsoft Teams. Den syftar till att underlätta det pedagogiska arbetet och för att skapa en mer öppen och engagerad lärandemiljö.
Det finns två olika sätt för dig som vårdnadshavare att använda Haldor. Antingen loggar du in via internet eller så kan du ladda ner appen Haldor Förälder. Appen är tillgänglig på Appstore eller Google play. Du loggar in med hjälp av Mobilt BankID.
För dig som vårdnadshavare använder du Haldor Förälder för att:
- lägga frånvaro för skolan
- få nyheter och information från skolan
- kommunicera med ditt barns mentorer och lärare
- boka utvecklingssamtal
- se ditt barns planeringar och bedömningar/omdömen
- använda funktionen Avancerad läsare, vilket innebär att du kan översätta innehållet till flera olika språk, samt få informationen uppläst.
Edlevo
Edlevo är ett digitalt system som används i samtliga av våra skolformer. Edlevo är ett verktyg för att hantera barn- och elevuppgifter, kontaktuppgifter till vårdnadshavare och närvaro/frånvaro för fritidshems verksamheter.
Edlevo-appen är en app för vårdnadshavare. Inloggning sker enkelt med hjälp av Mobilt BankID och är tillgänglig på smartphone, surfplatta och dator.
För dig som vårdnadshavare använder du Edlevo för att:
- lägga frånvaro för fritidshem
- lämna inkomstuppgifter för fritidshem
- lämna barnschema för fritidshem
- anmäla lovplanering för fritidshem
- säga upp din plats på fritidshem
- få notiser för ovanstående punkter