Uppleva och göra
Du kan göra mycket på fritiden här i Karlskoga. Kommunen samarbetar med flera studieförbund, föreningar och organisationer. Här finns också bibliotek, badhus, konsthall, kulturskola, fritidsgårdar och många idrottsföreningar.
Badhus och gym
Gillar du att bada och simma? Karlskogas badhus heter Strandbadet. Här kan du bland annat bada tidigt på morgonen och motionssimma.
På Strandbadet finns fyra bassänger: två bassänger på 25 meter, en grund undervisningsbassäng och en plaskbassäng för de yngsta barnen. En av de stora bassängerna har ett hopptorn med en djup del.
Strandbadet har även en cafeteria och ett gym som heter Träningspasset.
Adress, kontakt och öppettider
Strandbadet finns på Hertig Carls Allé 46-52. Ring 0586-612 20 för att få information om öppettider.
Strandbadets hemsida (ej lättläst svenska)
Bibliotek
Tycker du om att läsa? På Karlskoga bibliotek kan du bland annat låna böcker, läsa tidningar och använda datorer som är uppkopplade mot internet. På biblioteket finns:
- Lättlästa böcker
- Böcker på olika språk
- Ljudböcker
- Dagstidningar och tidskrifter (magasin)
- Film, musik och TV-spel
Adress, kontakt och öppettider
Karlskoga bibliotek ligger i centrum, på Kyrkbacken 9. Ring 0586-618 80 för att få information om öppettider.
Bibliotekets webbplats Länk till annan webbplats. (ej lättläst svenska)
Idrott och motion
För dig som tycker om att träna och sporta finns många möjligheter i Karlskoga. Här finns idrottsplatser för både inomhus- och utomhussporter, och motionsspår där du kan gå, springa eller åka skidor. I och i närheten av Karlskoga finns också flera naturreservat där du kan promenera och uppleva djur och natur.
I Karlskoga finns även badplatser med stränder som kommunen sköter om.
Kulturskola
I Karlskoga finns en kulturskola som är öppen för alla som bor i Karlskoga. Här kan barn och vuxna gå kurser i dans, målning, teater, musik och sång.
Kulturskolan finns på Pärlgatan 7-12.
Kulturskolans webbsida (ej lättläst svenska)
Nyfiken på digitalt skapande och teknik? På Trainstation kan du utforska, testa och utveckla dina idéer. Här handlar det om att skapa, lära och ha kul – oavsett om du är nybörjare eller redan har erfarenhet. För alla åldrar.
Trainstation Karlskoga (ej lättläst svenska)
Mer information
Om du vill veta mer om badhuset, kulturskolan eller biblioteket kan du alltid kontakta eller besöka kommunens servicecenter.
