Om Karlskoga
Karlskoga ligger i landskapet Värmland, men tillhör Örebro län. Regionen där Karlskoga ligger kallas också för Bergslagen. I Karlskoga kommun bor ungefär 30 tusen personer.
Från Karlskoga är det 25 mil till Stockholm och 27 mil till Göteborg. Det är lätt att ta sig till och från Karlskoga med bil, buss eller tåg.
Karlskogas historia
På 1500-talet levde hertig Karl, som senare blev Sveriges kung Karl IX. Hertig Karl besökte skogarna runt Karlskoga och bestämde att befolkningen skulle bygga en kyrka. Kyrkan var färdig år 1586, därför räknas detta år som Karlskogas födelseår. Det var också hertig Karl som gav namnet till Karlskoga.
Uppfinnaren och ingenjören Alfred Nobel bodde på Björkborns herrgård i Karlskoga mellan 1894 och 1896. Det är Alfred Nobels pengar som varje år delas ut till dem som får Nobelpriset.
Arbete i Karlskoga
I Karlskoga arbetar 15 tusen människor. De flesta arbetar inom tillverkningsindustri, vård, omsorg och offentlig förvaltning (kommunen till exempel).