Till Karlskogas startsida

Bilda förening

I Sverige har vi något som kallas organisationsfrihet. Det betyder att vem som helst kan starta en förening, helt utan tillstånd från myndigheter.

I Karlskoga är vi stolta över vårt aktiva föreningsliv och vi uppmuntrar gärna nya idéer, engagemang och gemenskap. Kommunen erbjuder dessutom ekonomiskt stöd till föreningar som är registrerade inom kommunen.

Föreningar bildas ofta när människor med liknande intressen vill göra något tillsammans, det kan vara allt från grannar som gillar trädgård, ungdomar som spelar fotboll, till föräldrar som vill ordna aktiviteter för barnen. Möjligheterna är många och det är du och dina vänner som bestämmer vad ni vill skapa.

Hur går du till väga för att starta en ideell förening

Att bilda en ideell förening är ett bra sätt att samla människor kring ett gemensamt intresse. Här är några enkla steg för att komma igång.

  1. Identifiera syftet
    Bestäm vad föreningen ska arbeta för och vilka mål den har.
  2. Samla intresserade
    Minst tre personer behövs för att bilda en förening.
  3. Håll ett konstituerande möte
    Besluta om att bilda föreningen.
    Anta stadgar.
    Välj styrelse (minst en ordförande, sekreterare och kassör).
    Skriv ett mötesprotokoll.
  4. Skriv stadgar (förslag på upplägg kan fås av föreningskonsulent)
    Regler för hur föreningen ska fungera (namn, syfte, medlemskap, årsmöte m.m.).
  5. Skapa ett organisationsnummer
    Ansök hos Skatteverket (behövs för bankkonto och avtal).
  6. Öppna bankkonto
    I föreningens namn, ofta krävs protokoll, stadgar och organisationsnummer.
  7. Registrera föreningen (valfritt)
    Hos kommunen eller annan instans om det krävs för bidrag eller lokalbokning.
  8. Sök bidrag (om aktuellt)
    Kommunala, regionala eller statliga stöd kan vara tillgängliga.

Föreningar i Karlskoga kommuns föreningsregister

När du registrerar din förening hos kommunen görs detta i systemet Rbok. Rbok hanterar
alla bidragsansökningar samt alla bokningar av lokaler, hallar och idrottsplaner.

Kommunalt föreningsbidrag

För att vara berättigad till bidrag från kommunen ska vissa grundvillkor vara uppfyllda.

Dessa kan du läsa mer om i riktlinjen för bidrag och stöd.

Vid en ansökan om bidrag krävs följande dokument

  • Verksamhetsberättelse (föregående år)
  • Verksamhetsplan (nästkommande år)
  • Resultat- och balansrapport (föregående år)
  • Signerad revisionsberättelse (föregående år)
  • Årsmötesprotokoll (firmatecknare ska framgå)
  • ANDTS-policy (alkohol, narkotika, droger, tobak, spel)
  • ANDTS-verksamhetsplan (nästkommande år)

Separat redovisning

Har er förening verksamhet både för barn och ungdomar samt vuxna måste ni särredovisa detta i de handlingar ni skickar in. Även i de fall verksamhet bedrivs i flera kommuner måste särredovisning för Karlskoga kommun göras separat i era handlingar.

Detta beror på att det endast är verksamhet för barn/ungdom samt verksamhet i Karlskoga som berättigar till bidrag.

Vid frågor och hjälp, vänligen kontakta Karlskoga kommuns föreningskonsulent via e-posten foreningar@karlskoga.se.

Hjälpte informationen på denna sida dig?