Till Karlskogas startsida

E-handel för leverantörer

I Karlskoga kommun arbetar vi aktivt med e-handel för att göra inköp av varor och tjänster mer effektiva.

Så fungerar det

Vi använder e-handelssystemet Proceedo, där både beställningar och fakturor hanteras digitalt. Om du som leverantör har ett avtal med kommunen, kan dina varor eller tjänster bli beställningsbara direkt i vårt system.

När vi ställer krav på e-handel i en upphandling, pratar vi tillsammans med dig som leverantör om hur vi på bästa sätt kan sätta upp en smidig och fungerande e-handelsrutin.

Bra att veta när du ska ansluta dig

Oftast, men inte alltid, ställer vi krav och önskan om en integrerad e-handelsprocess i en upphandling. Kommunen beskriver vilka behov vi har och vilka affärsmeddelanden som ska ingå i integrationen. I vissa fall handlar det enbart om att skicka fakturor, medan det i andra upphandlingar kan ingå flera olika affärsmeddelanden.

Exempel på elektroniska meddelanden:

  • Inköpsorder
  • Orderbekräftelse
  • Leveransavisering
  • Faktura
  • Produktkatalog - en produktkatalog innehåller information om dina artiklar och det sortiment som kunden kan beställa från enligt avtal. För att göra det enkelt för beställaren att hitta rätt produkter är det viktigt att du lägger till relevanta sökord som anges i singular, plural och synonymer. Vi rekommenderar minst 3-4 sökord per artikel. Vill du ha en prismall att fylla i? Kontakta upphandlingsenheten i Karlskoga.
  • Punch-out - med en punch-out-lösning kan användaren klicka sig vidare från Proceedo till leverantörens externa webbshop, välja sina artiklar och sedan komma tillbaka till e-handelssystemet med en färdig varukorg. Köparen loggas automatiskt in i leverantörens webbshop och identifieras som en köpare per organisation. Det innebär att webbshopen behöver kunna hantera att flera personer är inloggade samtidigt med samma användaruppgifter – från olika datorer.

Så funkar det att integrera med Proceedo

Här hittar du information om hur man integrerar med Proceedo.

Vår systemleverantör Visma Proceedo erbjuder support och mer hjälp för dig som leverantör i en leverantörsportal.

Standarder för e-handel i offentlig sektor

Karlskoga kommun följer de standarder som SFTI (Single Face To Industry) rekommenderar, om inget annat avtalats. SFTI arbetar med att främja förutsättningar för en digital och enhetlig inköpsprocess i offentlig sektor.

Är du osäker på om ditt system stödjer e-handel?

Kontakta din systemleverantör för att se vilka möjligheter som finns. I vissa fall kan leverantören behöva göra justeringar för att e-handeln ska fungera fullt ut.

Kontaktuppgifter

Upphandlingsenheten

E-post: upphandling@karlskoga.se

Telefon: 0586-610 21

Hjälpte informationen på denna sida dig?