Stäng
Logga för Karlskoga kommun

Digital mötesplats för äldre blir verklighet

Nu gör föreningen Kontaktservice och Karlskoga kommun en gemensam satsning för att öka möjligheterna till social samvaro och skapa meningsfulla aktiviteter för äldre. Målet är att inspirera och motivera fler att vilja delta i samtal och upptäcka möjligheterna med digitala verktyg.

Satsningen har fått namnet ”Diggi & tala” och inför starten söker man nu fler volontärer som vill hjälpa andra att komma igång och delta i samvaro och aktiviteter. Det krävs inga förkunskaper och personer i olika åldrar välkomnas. Stödet ges via telefon i första hand och kompletteras med coronasäkra möten.

Vi kallar det Diggivänner och det enda som krävs är att man är nyfiken på digitala möjligheter och vill vara med och ge stöd utifrån var och ens behov och möjligheter, säger Liliana Cortes, samordnare för sociala aktiviteter, Karlskoga kommun.

Redan under sommaren startade Kontaktservice och kommunen en stödtelefon som ett komplement till de pausade sociala aktiviteterna. Nu är förhoppningen att fler ska utnyttja stödtelefonen och även gå vidare och ta del av det utbud som erbjuds digitalt. För att lyckas kan anhöriga spela en viktig roll i att motivera till att ta det första steget för att våga prova.

Ny sätt att umgås på

– Vi vill helst träffas som vanligt men i den här situationen vill vi erbjuda nya sätt att umgås på och ett stöd som underlättar vardagen. Det ska vara superenkelt och anpassat efter varje person, säger Liliana Cortes.

Aktiviteterna ska fylla ett värde och ge stimulans i vardagen. Det kan vara alltifrån att ladda ner appar till att ta del av upplevelser såsom böcker, dans och musik. Liliana ser att det kommer att finnas delar i det som nu skapas som är bra att behålla även efter pandemin.

– Vi vill ge inspiration och motivation till att vara med på Diggi & tala. Man ska känna att man inte är ensam, det är fler som känner som jag och vi upplever glädje och har roligt när vi lär oss tillsammans.

Fysisk aktivitet och digital fika

Nästa steg är att tillsammans med andra organisationer skapa en digital träffpunkt med ett rullande veckoprogram med blandade aktiviteter. Med i planeringen finns hittills fysisk aktivitet, tematräffar, föreläsningar och samtal, lässtunder, digital fika och lunch, dans, spel och musik.

Innan pandemin hade vi normalt 70 personer på sittgympa på Nickkällan. Om vi kunde få alla att komma med på digital sittgympa så vore det drömmen, säger Liliana Cortes.

Bakgrund

Sedan pandemin tog fart i vårt samhälle har Kontaktservice anpassat sin verksamhet utifrån rådande situation. Besöksverksamheten pausades delvis och aktiviteterna inomhus pausades helt medan ledsagningar har fortsatt ungefär som vanligt.

Många företag och organisationer arbetar numera alltmer digitalt. Det innebär att i den mån det är möjligt, försöker organisationer, företag och individer ta vara på digitaliserings möjligheter i olika sammanhang. Därför är det också viktigt att hjälpa till att minska det digitala utanförskapet.