Besök oss
Katrinedalsgatan 4
Karlskoga
Våra öppettider (ordinarie):
Måndag - fredag 07.30 - 17.00
Servicecenter - din väg in i kommunen
0586-610 00
0586-622 00 - automatisk växel, säg namnet på den du söker så kopplas du automatiskt.
kommun@karlskoga.se
Konsumentvägledaren ger dig som invånare i Karlskoga, Degerfors och Lekeberg kostnadsfri och opartisk vägledning inom det konsumenträttsliga området.
Idag kan vi handla på många olika sätt. Via internet, telefonförsäljning, hemförsäljning eller i affären. Ofta blir det rätt, men ibland blir det fel och vad gäller exempelvis vid:
Om du är missnöjd efter ett köp kan konsumentvägledaren ge dig information, och stöd till självhjälp vid reklamationer. Du kan också få tips om vad du bör tänka på inför ett köp av varor eller tjänster.
Konsumentvägledaren erbjuder även förebyggande och utåtriktad information, till exempel föreläsningar om konsumenträtt och privatekonomi.
Tips från Konsumentvägledaren
Från och med 1 september krävs en skriftlig bekräftelse av dig som konsument, för att ett avtal som ingåtts genom telefonförsäljning ska vara giltigt.
När du handlar på internet, via telefon eller av en säljare som befinner sig utanför sin affärslokal har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp.
När du ska anlita en hantverkare eller entreprenör för att få en tjänst utförd så skyddas du av konsumenttjänstlagen. Trots skyddet är det viktigt att du själv kollar upp en del saker i förväg.
Konsumentlagstiftningen gäller inte vid ett köp mellan privatpersoner. Det betyder att du inte har samma rättigheter som när du handlar av ett företag.
När du köper en ny eller begagnad bil hos en bilhandlare är du skyddad av konsumentköplagen. Det innebär att bilhandlaren inte kan ge dig sämre villkor än vad som står i lagen. Trots att du skyddas av lagen finns det flera saker som är bra att ha koll på.