Karlskoga kommun

Besök oss
Katrinedalsgatan 4
Karlskoga

Våra öppettider (ordinarie):
Måndag - fredag 07.30 - 17.00

Servicecenter - din väg in i kommunen
0586-610 00
0586-622 00 - automatisk växel, säg namnet på den du söker så kopplas du automatiskt.
kommun@karlskoga.se

Fler kontaktuppgifter

Konsumentvägledning

Konsumentvägledaren ger dig som invånare i Karlskoga och Degerfors kostnadsfri och opartisk vägledning inom det konsumenträttsliga området.

Idag kan vi handla på många olika sätt. Via internet, telefonförsäljning, hemförsäljning eller i affären. Ofta blir det rätt, men ibland blir det fel och vad gäller exempelvis vid:

  • Telefon- och hemförsäljning
  • Muntliga och skriftliga avtal
  • Finns det något som är gratis?
  • Kan jag ångra ett köp?
  • Har du fått en faktura på något som du inte har beställt?

Om du är missnöjd efter ett köp kan konsumentvägledaren ge dig information, och stöd till självhjälp vid reklamationer. Du kan också få tips om vad du bör tänka på inför ett köp av varor eller tjänster.

Konsumentvägledaren erbjuder även förebyggande och utåtriktad information, till exempel föreläsningar om konsumenträtt och privatekonomi.

Handel på internet

Var noga med att undersöka om du handlar av en privatperson eller ett företag, samt att det finns fullständiga kontaktuppgifter till företaget.

E-handel (hallå konsument)länk till annan webbplats

Ångerrätt

Du har 14 dagars ångerrätt vid köp av varor från svenska företag, på Internet (gäller även postorderköp, telefonförsäljning samt hemförsäljning)

Ångerrätt (hallå konsument)länk till annan webbplats

Äldre luras via telefon om nedläggning av kopparnätet

Många äldre människor blir uppringda av säljare som hävdar att kopparnätet ska läggas ned i deras område, och att de därför måste skaffa ny tele- och bredbandsoperatör samt ny teknik.

Äldre luras vid telefonförsäljning (hallå konsument)länk till annan webbplats

Ny i Sverige?

När du om är ny i Sverige har fått ett personnummer så kan du göra mycket som konsument. Du kan till exempel teckna telefonabonnemang, handla varor via internet och skriva på avtal. Som konsument har du både rättigheter och skyldigheter som är bra att veta. I länken finns information om detta, informationen är också översatt till sju andra språk.

Ny i Sverige (hallå konsument)länk till annan webbplats

Billiga provpaket eller ”gratis” produkter

Risken är stor att du blir lurad och hamnar i abonnemang som kan vara svåra att avsluta om du provar billiga prova-på-paket eller gratisprodukter.

Billiga provpaket eller "gratis" produkter (hallå konsument)länk till annan webbplats

Uppdaterad 2017-03-20 av Annika Spector