Karlskoga kommun

Besök oss
Katrinedalsgatan 4
Karlskoga

Våra öppettider (ordinarie):
Måndag - fredag 07.30 - 17.00

Servicecenter - din väg in i kommunen
0586-610 00
0586-622 00 - automatisk växel, säg namnet på den du söker så kopplas du automatiskt.
kommun@karlskoga.se

Fler kontaktuppgifter

Om Karlskoga

Karlskoga kommun ligger i Värmland men tillhör Örebro län.

Det är 25 mil till Stockholm och 27 mil till Göteborg.

Det är lätt att ta sig hit med bil, buss eller tåg.

Här bor ungefär 30 tusen personer.

Karlskogas historia

Hertig Karl sa till befolkningen att bygga en kyrka.

Kyrkan blev klar år 1586.

Detta år räknas som Karlskogas födelseår

Det var också hertig Karl som gav namnet åt Karlskoga

Här bodde Alfred Nobel mellan 1894 och 1896.

Det är Alfred Nobels pengar som varje år betalas ut till

dem som får Nobelpriset.

Arbete i Karlskoga

15 tusen människor har sin arbetsplats i Karlskoga

Tillverkningsindustrin har flest arbetare

Många arbetar inom vård, omsorg och offentlig förvaltning.

Uppdaterad 2014-02-10 av Gunilla Östman