Till Karlskogas startsida

Uppleva och göra

Du kan göra mycket på fritiden här i Karlskoga. Kommunen samarbetar med flera studieförbund, föreningar och organisationer. Här finns också bibliotek, badhus, konsthall, kulturskola, fritidsgårdar och många idrottsföreningar.

Badhus och gym

Gillar du att bada och simma? Karlskogas badhus heter Strandbadet. Här kan du bland annat bada tidigt på morgonen och motionssimma.

På Strandbadet finns fyra bassänger: två bassänger på 25 meter, en grund undervisningsbassäng och en plaskbassäng för de yngsta barnen. En av de stora bassängerna har ett hopptorn med en djup del.

Strandbadet har även en cafeteria och ett gym som heter Träningspasset.

Adress, kontakt och öppettider

Strandbadet finns på Hertig Carls Allé 46-52. Ring 0586-612 20 för att få information om öppettider.

Strandbadets hemsida (ej lättläst svenska)

Bibliotek

Tycker du om att läsa? På Karlskoga bibliotek kan du bland annat låna böcker, läsa tidningar och använda datorer som är uppkopplade mot internet. På biblioteket finns:

  • Lättlästa böcker
  • Böcker på olika språk
  • Ljudböcker
  • Dagstidningar och tidskrifter (magasin)
  • Film, musik och TV-spel

Adress, kontakt och öppettider

Karlskoga bibliotek ligger i centrum, på Kyrkbacken 9. Ring 0586-618 80 för att få information om öppettider.

Bibliotekets webbplats Länk till annan webbplats. (ej lättläst svenska)

Idrott och motion

För dig som tycker om att träna och sporta finns många möjligheter i Karlskoga. Här finns idrottsplatser för både inomhus- och utomhussporter, och motionsspår där du kan gå, springa eller åka skidor. I och i närheten av Karlskoga finns också flera naturreservat där du kan promenera och uppleva djur och natur.

I Karlskoga finns även badplatser med stränder som kommunen sköter om.

Kulturskola

I Karlskoga finns en kulturskola som är öppen för alla som bor i Karlskoga. Här kan barn och vuxna gå kurser i dans, målning, teater, musik och sång.

Kulturskolan finns på Pärlgatan 7-12.

Kulturskolans webbsida (ej lättläst svenska)

En mötesplats där du kan testa på och skapa olika saker, som till exempel trycka muggar och 3D-printa.

Mötesplats Kupolen finns på Parkstigen 13.

Mötesplats Kupolen webbsida (ej lättläst svenska)

Mer information

Om du vill veta mer om badhuset, kulturskolan eller biblioteket kan du alltid kontakta eller besöka kommunens servicecenter.

Se kontaktuppgifter för servicecenter här

Hjälpte informationen på denna sida dig?