Hoppa till innehåll Hoppa till meny Hoppa till meny
Karlskoga kommun

Besök oss
Katrinedalsgatan 4
Karlskoga

Våra öppettider (ordinarie):
Måndag - fredag 07.30 - 17.00

Servicecenter - din väg in i kommunen
0586-610 00
0586-622 00 - automatisk växel, säg namnet på den du söker så kopplas du automatiskt.
kommun@karlskoga.se

Fler kontaktuppgifter

2 maj 2018 - Näringsliv & arbete

Karlskogas företagsklimat i toppskiktet

Karlskoga kommun klättrar åtskilliga placeringar i den årliga serviceundersökning om kommunernas myndighetsutövning som Sveriges kommuner och landsting (SKL) gör tillsammans med Stockholm Business Alliance.

– Den här rankingen baseras på företagarens upplevelser vid kontakt med kommunen vilket gör det till en viktig värdemätare på vår service, säger Karin Björkman, kommundirektör.

Karlskoga kommun når en tredjeplats av de 55 undersökta kommuner som samarbetar via Stockholm Business Alliance. Dessutom hamnar Karlskoga på 17:e plats över de 159 kommuner i landet som valt att delta i SKL:s undersökning. Till grunden för båda dessa resultat ligger alltså den årliga serviceundersökningen.

– Det är jätteroligt att se så goda resultat och att företagen upplever att de får god service och ett bra bemötande i kontakt med kommunen. Handläggarna gör ett väldigt bra jobb och det här visar också att förvaltningen på ett bra sätt arbetar med de önskemål som finns från politiken, säger Göran Pettersson, ordförande i myndighetsnämnden.

Det är bland annat områdena brandskydd, bygglov, markupplåtelse och serveringstillstånd som ingår i undersökningen. Rankingen baseras på företagens svar och uppfattning om kommunens service vad gäller tillgänglighet, information, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.

I Karlskogas kommuns fall är det 116 svar från företag som haft kontakt med kommunen som ligger till grund för resultatet. Jämfört med många andra kommuner i samma storlek är det en hög siffra och ger därför ett tillförlitligare resultat.

– Årets resultat visar på att vårt målmedvetna arbete med service och professionell handläggning har gett resultat. Nu fortsätter vi arbetet och ger oss inte förrän vi är högst upp i rankingen! säger Kalle Selander, utvecklingschef.

Uppdaterad 2018-05-03