Karlskoga kommun

Besök oss
Katrinedalsgatan 4
Karlskoga

Våra öppettider (ordinarie):
Måndag - fredag 07.30 - 17.00

Servicecenter - din väg in i kommunen
0586-610 00
0586-622 00 - automatisk växel, säg namnet på den du söker så kopplas du automatiskt.
kommun@karlskoga.se

Fler kontaktuppgifter

1 november 2017 - Uppleva & göra

Din rätt som konsument

Under tisdagen den 24 oktober lyftes konsumentfrågor på Karlskoga bibliotek.

Intresset var stort och ett 80-tal personer hade kommit för att lyssna till Sverker Olofsson fd. programledare för SVT:s konsumentmagasin Plus, Jolanda Girzl från Konsument Europa, Kerstin Sjögren fd. konsumentrådgivare i Karlskoga kommun samt Marianne Stenström nuvarande konsumentvägledare i Karlskoga kommun.

Jag kan ge många råd, men ett av dom jag tjatar mest om och ser negativa konsekvenser utav, är att aldrig låna till konsumtion. Det är också viktigt att lyfta frågan om den politiska oviljan vi har i Sverige när det gäller konsumentfrågor. Ett bedrövligt exempel är att det faktiskt är möjligt i Sverige att ta SMS-lån. Det är SMS-lånen som ofta sätter redan svaga människor i skuld och hamnar i negativa spiraler. Varför finns det ingen lagändring på detta? SMS-lån ska inte ens vara möjligt att ta, menar Sverker Olofsson.

Anledningen till konsumentfrågor lyftes på biblioteket är att Konsumentrådgivningen i Karlskoga firar 40-års jubileum i år. Det är tack vare en motion från 1973 av fru Blomgren, fru Lekberg och herr Melander som ansåg att det skulle finnas en konsumentpolitisk verksamhet till de så kallade svaga konsumenterna i Karlskoga. Det blev verklighet fyra år senare där Kerstin Sjögren tillträdde. I starten handlade frågorna mycket om köp av begagnade bilar, men även boendefrågor eftersom det var en period som det byggdes mycket Karlskoga kommun.

Vi ska vara tacksamma att vi har en kommun som satsar på konsumentfrågor. Det är inte självklarhet i alla kommuner. Tyvärr har telefonförsäljningen blivit mer aggressiv och vilseledande och jag ser en ökning av andelen ärenden som är rena bluffar eller bedrägerier. Många äldre eller nyanlända blir utsatta av telefonförsäljare och går med på avtal som de kanske inte alltid är så införstådda med...om vad det egentligen innebär. Det kan sluta med en dyr månadsavgift för dom, säger Marianne Stenström, nuvarande konsumentvägledare i Karlskoga.

Vidare lyftes även vikten av att veta sin rätt som konsument. Har man läst på och vet vad man har rätt till när det gäller köp eller andra typer av avtal så kan man få rätt i en process mot ett företag. Tillhjälp finns även exempel Konsument Europa som fokuserar på handel inom EU.

Vi ser en stor ökning på handel från Asien och med det är det också svårare att få hjälp som konsument om man skulle bli lurad eller missnöjd. Tyvärr ökar också handeln av piratkopior och det är ofta kriminaliserade gäng som står bakom denna typ av verksamhet. Jag skulle rekommendera att man läser på innan sina köp, oavsett. Vi har exempel en varningslista med företag man inte ska handla ifrån, menar Jolanda Girzl från konsument Europa.

Din rätt som konsument – tips:

  • Villkor - var noga med att läsa villkoren innan du
    ingår avtal om en vara eller tjänst.
  • Ångerrätt - du har nästan alltid 14 dagars ångerrätt
    vid telefon- och hemförsäljning samt vid internethandel.
  • Reklamation - du har alltid rätt att reklamera en
    felaktig vara inom tre år efter köpet.
  • Du behöver inte betala för något du inte har beställt.
  • Spara kvitton.

Läs mer

Konsument Europalänk till annan webbplats

Konsument Europa varningarlänk till annan webbplats

Vanliga bluffar på telefonlänk till annan webbplats

Hallå konsumentlänk till annan webbplats

Uppdaterad 2017-11-01 av Annika Spector