Karlskoga kommun

Besök oss
Katrinedalsgatan 4
Karlskoga

Våra öppettider (ordinarie):
Måndag - fredag 07.30 - 17.00

Servicecenter - din väg in i kommunen
0586-610 00
0586-622 00 - automatisk växel, säg namnet på den du söker så kopplas du automatiskt.
kommun@karlskoga.se

Fler kontaktuppgifter

27 april 2017 - Stöd & omsorg

Populär rådgivning fyller 40 år

Konsumentrådgivningen i Karlskoga fyller 40 år. Det firas under året med en utställning och besök av mannen med den röda soptunnan – Sverker Olofsson.


Den 28 april öppnar en ny utställning i Galleriets lokaler vid Karlskoga bibliotek. Det är konsumentvägledningen i kommunen som uppmärksammar att man firar 40 år i år.

Konsumentvägledare Marianne Stenström är glad och nöjd över att man får möjlighet att fira jubileet.

- Det är imponerande. Tyvärr är det många kommuner som lägger ner sin konsumentvägledning på grund av att det inte är en lagstadgad verksamhet. Därför tycker jag att det är extra kul att vi kan fira att vi funnits här så länge, säger hon.

Vägledning genom historien

Utställningen kommer bland annat kunna visa hus konsumentvägledningen har sett ut historiskt i Karlskoga. Det kommer att finnas exemplar av gamla protokoll och bildspel.

- Min företrädare jobbade drygt 30 år i yrket så hon har samlat på sig en hel del spännande saker under sin tid. Till den här utställningen försöker vi blanda ihop så att det finns någonting för alla, säger Marianne Stenström.

I höst får man dessutom besök av ett välkänt ansikte inom konsumentvägledning då Sverker Olofsson, bland annat känd från SVT:s program Plus, kommer för att hålla en föreläsning.

- Han kommer att berätta om sina erfarenheter inom konsumentområdet, hur det har förändrats genom åren samt vad vi har lärt oss inför framtiden, säger Marianne Stenström.

Fyller viktig funktion

Konsumentvägledningen i Karlskoga, som numera även samarbetar med Lekeberg och Degerfors, har alltså funnits i 40 år, och Marianne Stenström anser att man fyller en mycket viktig funktion i kommunen. Och hon är övertygad om att verksamheten kommer att behövas i framtiden också.

- Konsumenterna kommer ju att finnas kvar och detta är en bra service att kunna ge dem. Det har blivit allt mer komplicerat att vara konsument. Många gånger är marknadsföringen både vilseledande och mycket aggressiv och riktar sig många gånger till redan utsatta grupper i samhället.

Utställningen pågår till och med 2 juni, och kommer dessutom tillbaka i samband med Sverker Olofssons föreläsning.

Uppdaterad 2017-04-27 av Lisa Harkman